ועדת השרים אישרה היום את תזכיר "חוק הקורנפלקס"

אבי יעקב No Comments on ועדת השרים אישרה היום את תזכיר "חוק הקורנפלקס"
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום את הצעת החוק לתיקון פקודת בריאות הציבור-מזון ("חוק הקורנפלקס"). את החוק, המשנה את הרגולציה בתחום ייבוא המזון הרגיל (היבש) לישראל, הביא לאישור ראש הממשלה בנימין נתניהו והוא יועבר כעת לחקיקה בכנסת. מדובר בחוק חדש ("חוק הגנה על בריאות הציבור-מזון") שיחליף את החוק המנדטורי בנושא (פקודת בריאות הציבור-מזון).

במסגרת הרפורמה, תתאפשר פתיחה משמעותית של השוק לייבוא מאסיבי של מוצרי מזון ע"י אימוץ המדיניות המודרנית הקיימת באיחוד האירופי ובשאר המדינות המפותחות. הרפורמה מהווה בשורה בתחום יוקר המחייה מאחר שהיא תוביל להגדלת התחרותיות ולהוזלת מחירים לצרכן בשורה של מוצרי מזון יבשים דוגמת פסטות, אורז, קטניות, דגני בוקר, ביסקוויטים, קרקרים וחטיפים. על פי נתוני הלמ"ס, היקף הייבוא של מוצרי מזון לא רגישים מהווה חצי מסך ייבוא מוצרי מזון לישראל, כשהייבוא הכולל נאמד בכ-4.3 מיליארד דולר.

כיום, קיימות מגבלות וחסמים על ייבוא מזון, והצוות הממשלתי בחן דרכים להקל משמעותית על הליכי יבוא מזונות לישראל ולהוביל לכניסתם לישראל של מזונות מיובאים רבים, חלקם חדשים וחלקם כאלו שכבר נמכרים בארץ, תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים ורגולציה מתאימה בתחום הבריאות. עד כה משרד הבריאות דרש אישור פרטני לכל מוצר מזון מיובא. התהליך כלל דרישה להגשת טפסים רבים (תיק מוצר), בדיקות ארוכות בנמל ובתחנות ההסגר, בדיקות מדגמיות של המזון המיובא, והיה כרוך בהליך בירוקרטי נפרד לכל פריט מזון. חסמים אלו הם אחד הסיבות העיקריות לריכוזיות הגבוהה המאפיינת את תחום יבוא מוצרי המזון.

במסגרת הרפורמה הממשלה תאמץ את השיטה האירופאית לייבוא מזון, לפיה ייבוא מוצרים שאינם רגישים מתקיים ללא הגבלה, והם נכנסים למדינות האיחוד "במסלול ירוק" ובלבד שהם עומדים בסטנדרטים שנקבעו מראש על ידי האיחוד האירופיPost Marketing Regulation). מצד אחד, היבואנים בישראל יתחייבו לעמוד בסטנדרטים באמצעות הצהרת יבואן, דבר שצפוי להקל מאוד על היבואנים. מצד שני, יוגברו הפיקוח והאכיפה של משרד הבריאות במרכולים ובשווקים ותוחרף הענישה על יבואנים, משווקים וגורמים אחרים המעורבים שלא יעמדו בסטנדרטים ובהוראות החוק.



0 תגובות